Ernest Lawson @ Savoy
31.12.2024 10:42
Mitä syntyy kun yhdistetään stand-up, musiikki ja todella grande jazzorkesteri? No eihän siitä voi syntyä mitään muuta kun hymy huulille! Erkun uusi aluevaltaus yhdistää huumorin ja musiikin, ja toimii kuin häkä. Tuottaja Elias Merenko kertoo, että oli hieno päästä toteuttamaan Erkun visiota ja luomaan kokonaisuudesta telkkariin sopiva.
”Ollaan tehty paljon muutakin Erkun kanssa joten tähän oli helppo hypätä mukaan. Itse prokkiksessa kiinnosti stand-up-maailman uudentyyppinen lähestyminen ja siihen musiikin yhdistäminen. UMO Helsinki Jazz Orchestran ja muiden artistien mukanaolo nosti tuotannon suunnittelun tarpeet eri levelille”, Merenko sanoo.

Musiikkitaustaisena monikameraohjaajana tunnettu Veikko Ruuskanen oli fiiliksissä uudenlaisesta tuotantotavasta:
”Livetekin kautta saimme käyttöön järjestelmän, jossa yhdistyy broadcast-tuotannon ja yksikameratuotannon parhaita puolia. Suorista lähetyksistä tutut toiminnot olivat käytössä, mutta kuva tallennettiin loivana mahdollistaen joustavuutta jälkitöissä ja värimäärittelyssä. Nauhoitimme myös kenraaliharjoituksen erikseen eri kamerapaikoilta saadaksemme katettua bändiä hieman paremmin.”


”Eliaksen kanssa on loistava työskennellä. Itse olen ohjaajana eniten kiinnostunut toteutuksesta ja lopputuloksesta kuvan ja äänen osalta, ja Eliaksen tontille jää monesti lähes kaikki käytännön järjestelyt. Ennakkotutkimukset teimme yhdessä ja pystyimmekin ennätysajassa hahmottelemaan leijonanosan tuotannon tarpeista, pysäköinneistä kamerapaikkohin, aikatauluihin ja logistiikkaan. Erkku hoiti sisällöntuotannon kokonaisuudessaan, joten meidän vastuullemme jäi televisioinnin tarpeet. Onnistunut esituotanto on meille yhtä tärkeää kuin lopputuloskin; kun käytännön asiat hoituvat, on ihan erilainen fiilis tehdä. Tällä mahdollistetaan kaikkien osapuolien paras anti”, summaa Ruuskanen.
Ohjelmaan päätyi myös Toastin AI-osaston tekemä alkutunnus, jossa monien testailujen jälkeen päädyttiin käyttämään uutukaista LoRA-mallia. Kari Mankinen Toastr AI:sta kertoo:
”Alkutunnarissa haluttiin, että Erkku juoksee maapallon ympäri 30 sekunnissa. Tunnaria varten kuvasimme Erkkua greenscreenin edessä, ja muutamia otoksia oikeasta Erkusta käytettiinkin lopullisessa tuotannossa. Lopulta kuitenkin lähes kaikki kohtaukset toteutettiin LoRA-mallin avulla.
LoRA-malli koulutettiin noin 25:llä still-kuvalla Erkusta, minkä ansiosta pystyimme sijoittamaan hänet juoksemaan mihin tahansa ympäristöön. Tällä tekniikalla herätimme still-kuvat eloon – ja ehkäpä teimme samalla suomalaista tv-historiaa. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen tunnari, joka on toteutettu tällä menetelmällä”, avaa Mankinen.
Toast on ollut jo pitkään toteuttamassa tuotantoja pienemmistä studiotuotannoista jättimäisiin kokonaisuuksiin. Olemme aina joustavasti siellä missä tarvitaan, joskus osatuottajana, joskus jälkituotannossa tai tarvittaessa hoidamme kaiken avaimet käteen tyylillä, niinkuin tässä tapauksessa.
”Toastin valikoituminen tuotantoyhtiöksi oli itsestään selvää kun saman katon alta löytyy niin ohjaaja, kuin suomen paras jälkityöosaaminenkin. Mielestäni Toast on hyvä koti ohjelmille ja tekijöille”, summaa ohjelman tuottaja Elias Merenko.