Digi Digi 2001 vs. Screenforce day 2019

Toast ja TV-mainontaa jo 18 vuotta

Osallistuin televisiomainonnan Screenforce day seminaaripäivään 7.5.19. Ajatuksena oli päivittää mainonnan mietteitä tähän päivään, mutta seminaari vei myös paljon vanhoihin muistoihin.

Koko olemassaoloaikansa, eli vuodesta 2001 lähtien Toast Post on perustanut liiketoimintansa intohimoisesti tv-mainonnalle. Tuolloin saimme leasattua jälkituotantokaluston MTV3:lta For Oy:n raunioilta. 2000-luvun vaihteessa digibuumi poksahti ja sen mukana entinen työnantajamme For Oy.
Maikkari olikin aluksi iso asiakkaamme ja Toast teki tuolloin mm. kanavailmeen uusiksi Virpi Kuntun kanssa. Sen aikaisesta henkilökunnasta on jäljellä allekirjoittanut, Jari Turunen ja Vesa Vinni.

 

Liikkuva kuva voi hyvin

Vuodet ovat vierineet ja Toastin toiminta on jatkunut tv-mainonnan parissa jo 18 vuotta. Screenforce dayllä mielessäni oli mainonnan muuttuminen ja kuinka Toast istuu edelleen kuvaan – Ilokseni perusasiat ovat edelleen samat.
Liikkuva kuva ja tv-mainonta voivat paremmin kuin koskaan.
Laatu ja mahdollisuudet tuottaa ja näyttää sitä ovat ennennäkemättömät. Myös tarinat voivat hyvin. Kanavien johtajat kertoivatkin, että mainospaikat on myyty kesäksi lähes loppuun. Mielenkiintoista antia kertoi myös Les Binet tilastoinnin suhteen. Hänen mukaansa brändit kaipaavat tarinoita ja televisiomainonta on siinä ylivoimainen työkalu juuri tunteiden sytyttämisessä.

Odoo • Text and Image

Tarinan voima

Jani Halme piti luennon mainoselokuvan perusteista; hyvän tarinan keskiössä on edelleen tarina ja sen säännöt. “Tarina vaatii poikkeuksen. Tarina vaatii pyrkimyksen ja konfliktin. Tarina vaatii myös päähenkilön, sankarin ja vastustajan”. Kaikki nämä säännöt ovat olleet elokuvan kerronnassa jo yli 100 vuotta ja leikkaajana olen iloinen, että säännöt ovat voimassa vielä pitkään.

Jani näytti Misko Ihon ohjaaman Lidlin joulumainoksen esimerkkinä tarinan poikkeuksesta. Kyseisessä mainoksessa tarinassa on konna ja sankari samassa paketissa ja lisäksi myös vangin vartijasta tulee sankari. Ja lopussa lunastetaan hyvämieli jouluaterialla Lidlin pussista. Mainos onkin suomalaisittain huippulaatua tarinaltaan ja ulkoasultaan.

Odoo • Text and Image

Digi-sankari ja scart-liitin

Jotta mainonnassa erottuu ja siitä jää muistijälki, on tärkeää poiketa joukosta. Muistijälki saadaan aikaan hyvällä tarinalla, jossa samaistumme tunnetilaan. Tunnetila taas nostaa brändin esiin massasta. Ja tunnetila luodaan hyvällä tarinalla.

Vuonna 2005 teimme Osmo Waldenin kanssa spottisarjan “Didi digi”, jossa Sulevi Peltola asentaa digiboksia. Spottisarjassa Sulevista kuoriutuu digi-sankari ja hän pelasti naapuruston digikaaokselta. Tarinassa sankarina oli digieläkeläinen ja vastustajana on tuntematon teknologia. Sankarin työkaluksi valikoitui scart-liitin.

Vihdoin toimiva Digi-TV

Tästä päästään aasinsiltana 2000-luvun vaihteeseen, jolloin Broadcasterit ja varsinkin Maikkari rummuttivat digivallankumouksesta ja uusista palveluista, jotka mullistaisivat TV:n katselun ja sen käytön. Lopulta siirtyminen digitelevisioon onnistui koko kansakunnalta, mutta itse tv:n vallankumous jäi tuolloin vielä näkemättä.

Nyt 20 vuoden jälkeen tuntuu siltä, että lopulta digivallankumousloikka on tapahtunut, sillä Screenforce dayn lopulla pääsin testaamaan Digitan uutta digi-tv:tä, joka on oikeasti kaksisuuntainen. Puolessa minuutissa sainkin tilattua hienon digi-tv:n kautta itselleni ilmaisen jäätelön. Tämä tuntui uskomattoman hyvältä lähes kahdenvuosikymmenen yrityksen jälkeen, digi-tv tekniikka toimi ja piti lupauksensa. Jäätelö odottaa tekstiviestinä kuumaa kesäpäivää puhelimessani.

Kaksisuuntaisuus on mainostajalle kova juttu. Se mahdollistaa katsojalle edelleen ohjelman seuraamisen ja aktivoinnin esim. jäätelön merkeissä. Nykytekniikka on niin nopeaa, että lupaukset voidaan vihdoin myös lunastaa silmänräpäyksessä.

Toast auttaa mainostajaa miettimään, kuinka kaksisuuntaisuudesta voitaisiin ottaa kaikki irti jo tänä päivänä. Olethan yhteydessä myyntiimme, niin autamme sinua pohdinnoissasi.

Odoo • Text and Image

Kuvat: Screenforce Day, Youngfield/ Iiro Rautiainen.