Kotipizza – Dippa dai – Edit Case

Kotipizza lanseerasi toukokuussa uuden Dippikana-tuotteen, jota varten Miikka Lommi ohjasi Sepi Kumpulaisen näköiset ja kuuloiset filmit. Miikka, Grillifilms ja Mainostoimisto N2 olivat rohkeasti päätyneet kuvia kumartamattomaan autenttisen suomalaiseen tyyliin.

Sepi Kumpulaisen Dippa dai- kappaleen “Railakas ilta Venetsiassa”-versio virittääkin dippailurytmiin hieman epätyypillisen suomalaisen mainoskuvaston kera.

Spottien jälkituotanto tehtiin Toastissa ja avaan nyt hieman työnkulkua leikkaajan näkökulmasta.

 

Leikkaajan työnkuva ja demoaminen

Leikkaajana pääsin tällä kertaa jo Miikkan ennakkoon valmistelemien versioiden kimppuun. Kohtaukset oli kuvattu Arri Amiralla, sekä iPhonella. Ohjaajan ajatuksena oli, että kaikki kuvaa kaikkea koko ajan ja eri formaatit tukivat tätä linjaa.

Miikkalla oli tarkka visio spoteista ja kohtausjärjestys jo tarkkaan mietittynä. Hän halusi myös kunnioittaa kappaleen rakennetta ja filmissä mennään kohtauksesta toiseen rauhallista kappaletta mukaillen. Tässä tuotannossa leikkaajan tärkein tehtävä olikin viimeistellä leikkausversiot, tarkastaa parhaat otot ja tehdä näin filmeistä parhaat mahdolliset.

Efektikuvat rakensimme jo spottien ollessa offline-vaiheessa selkiyttämään kohtausten lähtökohtia heti alusta alkaen. Karaokebaarin Dippa dai-kuva rakennettiin heiluvaan televisioruutuun ja Kampin metroportaisiin luotiin liikkuvat DOOH-taulut. Veikko Ruuskanen teki ensimmäiset värimäärittelydemot jo varhaisessa leikkausvaiheessa.

Odoo • Image and Text

Rohkea asiakas ja hienot filmit

Grillifilmsin tuottajan, Petteri Lehtisen, kanssa keskustelimme nykyisen offline/online-työjärjestyksen mielekkyydestä. Joskus toimivin tapa on näyttää asiakkaalle jo alkuvaiheessa mahdollisimman valmiin näköiset filmit. Silloin ei jää epäselväksi, että toimivatko valitut kuvat ja tyyli vaiko ei.

Offline-asiakasnäytössä filmit olivatkin jo hyvin pitkällä. Tällöin tuotannon workflow toimi erinomaisesti ja online- sekä värimäärittelyvaiheessa päästiin tekemään suoraan valmista jälkeä. Asiakkaan kanssa pohdittavaksi jäi epätyypillisten mainoselokuvien rehellinen ja autenttinen tyyli, mutta juuri tätä oltiin tilattukin. Näytössä mietittiin loppukuvaa ja sen staattisuutta ja kaupallisuutta verrattuna muihin kohtauksiin. Loppuun vaihdettiinkin muihin kohtauksiin paremmin sopiva kuva, jossa on enemmän toiminnallisuutta mukana.

Teimme lisäksi useita versioita some- ja ulkomainontaa varten. Mainoskampanja onkin poikkeuksellisen laaja ja pyörii useissa medioissa. On mielenkiintoista seurata miten Kotipizzan Dippikanan lanseeraus onnistuu ja kuinka tuote vakiinnuttaa paikkansa ravintolaketjun valikoimassa. Itse olin viikonloppuna mainoksen uhri ja testasin tuotetta – maukasta oli!

10.5.2019 / Kari Mankinen